شب قدر در نگاه علامه طباطبایى

ساخت وبلاگ

شب قدر در نگاه علامه طباطبایى

آنچه در پیش رو دارید بحثى پیرامون شب قدر بر اساس نظرات مرحوم علامه طباطبایى در تفسیر شریف المیزان است که در دو سوره << قدر>> و <<دخانrlm;>> مطرح گردیده است.

شب قدر یعنى چه؟

مراد از قدر، تقدیر و اندازه rlm;گیرى است و شب قدر شب اندازه rlm;گیرى است و خداوند متعال در شب قدر حوادث یک سال را تقدیر می rlm;کند و زندگى، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت انسانها و امورى ازاین قبیل را دراین شب مقدر می rlm;گرداند.

شب قدر کدام شب است؟

در قرآن کریم آیهrlm; اى که به صراحت rlm;بیان کند شب قدر چه شبى است دیده نمی rlm;شود. ولى از جمعrlm; بندى چند آیه از قرآن کریم می rlm;توان فهمید که شب قدر یکى از شبrlm;هاى ماه مبارک رمضان است. قرآن کریم از یک سو می rlm;فرماید: << انا انزلناه فى لیله مبارکهrlm;.>>( دخان / 3 ) این آیه گویاى این مطلب است که قرآن یکپارچه در یک شب مبارک نازل شده است و از سوى دیگر می rlm;فرماید: << شهررمضان الذى انزل فیه القرآنrlm;.>>( بقره / 185) و گویاى این است که تمام قرآن در ماه رمضان نازل شده است.

و در سوره قدر می rlm;فرماید: <<انا انزلناه فى لیله القدر.>> (قدر/1) از مجموع این آیات استفاده می rlm;شود که قرآن کریم در یک شب مبارک در ماه رمضان که همان شب قدر است نازل شده است. پس شب قدر در ماه رمضان است. اما این که کدام یک از شبrlm;هاى ماه رمضان شب قدر است، در قرآن کریم چیزى برآن دلالت ندارد. و تنها از راه اخبار می rlm;توان آن شب(شب قدر) را معین کرد.

در بعضى از روایات منقول از ائمه اطهار علیهم السلام شب قدر مردد بین نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم ماه رمضان است و در برخى دیگر از آنها مردد بین شب بیست و یکم و بیست و سوم و در روایات دیگرى متعین در شب بیست و سوم است. (1) وعدم تعین یک شب به جهت تعظیم امر شب قدر بوده تا بندگان خدا با گناهان خود به آن اهانت نکنند.

پس از دیدگاه روایات ائمه اهل بیت علیهم السلام شب قدر از شبrlm;هاى ماه رمضان و یکى از سه شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم است. اما روایات منقول از طرق اهل سنتrlm; به طورعجیبى با هم اختلاف داشته و قابل جمع نیستند ولى معروف بین اهل سنت این است که شب بیست و هفتم ماه رمضان شب قدر است (2) و در آن شب قرآن نازل شده است.

تکرار شب قدر در هر سال

شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالى که قرآن درآن نازل شد نیست rlm;بلکه با تکرار سالها، شب قدر نیز تکرار میrlm;شود. یعنى درهر ماه رمضان شب قدرى است که درآن شب امور سال آینده تقدیر می rlm;شود. دلیل براین امر این است که:

اولا: نزول قرآن به طور یکپارچه در یکى از شبrlm;هاى قدر چهارده قرن گذشته ممکن است ولى تعیین حوادث تمامى قرون گذشته و آینده درآن شب بىrlm; معنى است.

ثانیا: کلمه <<یفرقrlm;>> در آیه شریفه <<فیها یفرق کل امر حکیمrlm;.>> (دخان / 6 ) در سوره دخان به خاطر مضارع بودنش، استمرار را میrlm;رساند و نیز کلمه <<تنزلrlm;>> درآیه کریمه <<تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر>> (قدر / 4 ) به دلیل مضارع بودنش دلالت rlm;بر استمرار دارد.

ثالثا: از ظاهر جمله << شهر رمضان الذى انزل فیه القرآنrlm;.>>( بقره / 185 ) چنین برمی rlm;آید که مادامى که ماه رمضان تکرار می rlm;شود شب قدر نیز تکرار می rlm;شود. پس شب قدر منحصر در یک شب نیست rlm;بلکه درهر سال در ماه رمضان تکرار می rlm;شود.

در این خصوص در تفسیر برهان از شیخ طوسى از ابوذر روایتrlm; شده که گفت: به رسول خدا (ص) عرض کردم یا رسول الله آیا شب قدر شبى است که درعهد انبیاء بوده و امر به آنان نازل می rlm;شده و چون از دنیا می rlm;رفتند نزول امر درآن شب تعطیل می rlm;شده است؟ فرمود: << نه بلکه شب قدر تا قیامت هست.rlm;>> (3)

عظمتrlm; شب قدر

در سوره قدر می rlm;خوانیم: <<انا انزلناه فى لیله القدر وما ادریک ما لیله القدر لیله القدر خیر من الف شهر.>> خداوند متعال براى بیان عظمت rlm;شب قدر با این که ممکن بود بفرماید: <<وما ادریک ما هى هى خیر من الف شهر>> یعنى با این که می rlm;توانست در آیه دوم و سوم به جاى کلمه <<لیله القدر>> ضمیر بیاورد، خود کلمه را آورد تا بر عظمت این شب دلالت کند. و با آیه << لیله القدر خیر من الف شهر>> عظمت این شب را بیان کرد به این که این شب از هزار ماه بهتر است. منظور از بهتر بودن این شب از هزار ماه، بهتر بودن از حیث فضیلت عبادت است. چه این که مناسب با غرض قرآن نیز چنین است. چون همه عنایت قرآن دراین است که مردم را به خدا نزدیک و به وسیله عبادت زنده کند. و احیاء یا عبادت آن شب از عبادت هزار ماه بهتر است.

از امام صادق علیه السلام سؤال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟ ( با این که در آن هزار ماه درهر دوازده ماهش یک شب قدر است).

حضرت فرمود: << عبادت در شب قدر بهتر است از عبادت درهزار ماهى که در آن شب قدر نباشد.>> (4)

وقایع شب قدر

الف- نزول قرآن در شب قدر

ظاهر آیه شریفه << انا انزلناه فى لیله القدر>> این است که همه قرآن در شب قدر نازل شده است و چون تعبیر به انزال کرده که ظهور در یکپارچگى و دفعى بودن دارد نه تنزیل، که ظاهر در نزول تدریجى است.

قرآن کریم به دو گونه نازل شده است:

1- نزول یکباره در یک شب معین.

2- نزول تدریجى در طول بیست و سه سال نبوت پیامبر اکرم (ص).

آیاتى چون <<قرانا فرقناه لتقراه على الناس على مکث ونزلناه تنزیلا.>>( اسراء / 106 ) نزول تدریجى قرآن را بیان میrlm; کند.

در نزول دفعى (و یکپارچه)، قرآن کریم که مرکب از سوره rlm;ها و آیات است rlm;یک دفعه نازل نشده است rlm;بلکه به صورت اجمال همه قرآن نازل شده است چون آیاتى که درباره وقایع شخصى و حوادث جزیى نازل شده ارتباط کامل با زمان و مکان و اشخاص و احوال خاصهrlm;اى دارد که درباره آن اشخاص و آن احوال و درآن زمان و مکان نازل شده و معلوم است که چنین آیاتى درست در نمی rlm;آید مگر این که زمان و مکانش و واقعهrlm;اى که درباره rlm;اش نازل شده رخ دهد به طورى که اگر از آن زمانrlm;ها و مکانrlm;ها و وقایع خاصه صرف نظر شود و فرض شود که قرآن یک باره نازل شده، قهرا موارد آن آیات حذف می rlm;شود و دیگر بر آنها تطبیق نمی rlm;کنند، پس قرآن به همین هیئت که هست دوبار نازل نشده بلکه بین دو نزول قرآن فرق است و فرق آن در اجمال و تفصیل است.

همان اجمال و تفصیلى که درآیه شریفه <<کتاب احکمت ایاته ثم فصلت من لدن حکیم خبیر.>>( هود / 1) به آن اشاره شده است. و در شب قدر قرآن کریم به صورت اجمال و یکپارچه بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و در طول بیست و سه سال به تفصیل و به تدریج و آیه به آیه نازل گردید.

ب- تقدیر امور در شب قدر

خداوند متعال در شب قدر حوادث یک سال آینده را از قبیل مرگ و زندگى، وسعت rlm;یا تنگى روزى، سعادت و شقاوت، خیر و شر، طاعت و معصیت و... تقدیر می rlm;کند.

در آیه شریفه <<انا انزلناه فى لیله القدر>>( قدر / 1 ) کلمه <<قدر>> دلالتrlm; بر تقدیر و اندازه rlm;گیرى دارد و آیه شریفه <<فیها یفرق کل امر حکیم.rlm;>> (دخان / 6 ) که در وصف شب قدر نازل شده استrlm; بر تقدیر دلالت می rlm;کند. چون کلمه <<فرقrlm;>> به معناى جدا سازى و مشخص کردن دو چیز از یکدیگر است. و فرق هر امر حکیم جز این معنا ندارد که آن امر و آن واقعهrlm;اى که باید رخ دهد را با تقدیر و اندازهrlm; گیرى مشخص سازند. امور به حسب قضاى الهى داراى دو مرحله rlm;اند، یکى اجمال و ابهام و دیگرى تفصیل. و شب قدر به طورى که از آیه <<فیها یفرق کل امر حکیم.rlm;>> برمی rlm;آید شبى است که امور از مرحله اجمال و ابهام به مرحله فرق و تفصیل بیرون می rlm;آیند.

ج- نزول ملائکه و روح در شب قدر

بر اساس آیه شریفه << تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر.>>( قدر / 4) ملائکه و روح در این شب به اذن پروردگارشان نازل می rlm;شوند. مراد از روح، آن روحى است که از عالم امر است و خداى متعال درباره rlm;اش فرموده است << قل الروح من امر ربىrlm;.>>( اسراء / 85 ) دراین که مراد از امر چیست؟ بحثrlm;هاى مفصلى در تفسیر شریف المیزان آمده است که به جهت اختصار مبحث rlm;به دو روایت در مورد نزول ملائکه و این که روح چیست rlm;بسنده می rlm;شود.

1- پیامبر اکرم (ص) فرمود: وقتى شب قدر می rlm;شود ملائکهrlm;اى که ساکن در <<سدره المنتهىrlm;>> هستند و جبرئیل یکى از ایشان است نازل میrlm;شوند در حالى که جبرئیل به اتفاق سایرین پرچمrlm;هایى را به همراه دارند.

یک پرچم بالاى قبر من، و یکى بر بالاى بیت المقدس و پرچمى در مسجد الحرام و پرچمى بر طورسینا نصب میrlm;کنند و هیچ مؤمن و مؤمنه rlm;اى دراین نقاط نمیrlm;ماند مگر آن که جبرئیل به او سلام میکند، مگر کسى که دائم الخمر و یا معتاد به خوردن گوشت rlm;خوک و یا زعفران مالیدن به بدن خود باشد. (5)

2- از امام صادق علیه السلام در مورد روح سؤال شد. حضرت فرمودند: روح از جبرئیل بزرگتر است و جبرئیل از سنخ ملائکه است و روح ازآن سنخ نیست. مگر نمىrlm;بینى خداى تعالى فرموده: <<تنزل الملئکه والروحrlm;>> پس معلوم مىrlm;شود روح غیر از ملائکه است. (6)

د- سلام و امنیت در شب قدر

قرآن کریم در بیان این ویژگى شب قدر می rlm;فرماید: <<سلام هى حتى مطلع الفجر.>>( قدر / 5 ) کلمه سلام و سلامت rlm;به معناى عارى بودن از آفات ظاهرى و باطنى است. و جمله <<سلام هىrlm;>> اشاره به این مطلب دارد که عنایت الهى تعلق گرفته استrlm; به این که رحمتش شامل همه آن بندگان بشود که به سوى او روى می rlm;آورند و نیز به این که در خصوص شب قدر باب عذابش بسته باشد.

به این معنا که عذابى جدید نفرستد. و لازمه این معنا این است که دراین شب کید شیطانrlm;ها هم مؤثر واقع نشود چنانکه در بعضى از روایات نیز به این معنا اشاره شده است.

البته بعضى از مفسرین گفته rlm;اند: مراد از کلمه <<سلامrlm;>> این است که در شب قدر ملائکه از هر مؤمن مشغول به عبادت بگذرند، سلام می rlm;دهند.

پی rlm;نوشتrlm; ها:

1- مجمع البیان، ج 10، صrlm;519 .

2- تفسیر الدرالمنثور، جrlm;6 .

3- تفسیر البرهان، جrlm;4، صrlm;488، حrlm;26 .

4- فروع کافى، جrlm;4، صrlm;157، حrlm;4 .

5- مجمع البیان، جrlm;10، صrlm;520 .

6- تفسیر برهان، جrlm;4، صrlm;481، حrlm;

هیات متوسلین به حضرت رقیه خاتون(ع) گوریگاه...
ما را در سایت هیات متوسلین به حضرت رقیه خاتون(ع) گوریگاه دنبال می کنید

برچسب : شب قدر در قرآن,شب قدر در شعر حافظ,شب قدر در اهل سنت,شب قدر در مذهب سنی,شب قدر در حرم امام رضا,شب قدر در ادیان دیگر,شب قدر در مکه,شب قدر در عربستان,فضیلت شب قدر در روایات,مراسم شب قدر در بهشت زهرا, نویسنده : 8yaroghayi0 بازدید : 120 تاريخ : سه شنبه 18 آبان 1395 ساعت: 6:35